piątek, 12 września 2014

Jak Zaplanować Swój Miesięczny Budżet Domowy?


Polacy nie potrafią planować wydatków.


Polacy w większości nie potrafią planować swoich budżetów miesięcznych. Nie rozumieją, że bez świadomości czekających każdego z wydatków robią sobie krzywdę. Bez solidnego zagospodarowania każdego grosza nie będziemy w stanie dopiąć miesięcznego bilansu i wyjść przynajmniej „na zero”.

Jakiś czas temu przeczytałem artykuł o młodych ludziach, mieszkających w dużym polskim mieście i się przeraziłem. Każdy z nich zarabiał co najmniej 6000 złotych miesięcznie netto, a w połowie miesiąca nie miał już ani grosza. Pomyślałem sobie, jak tak można? Jak można w ciągu kilkunastu dni przepuścić więcej niż niejedna polska rodzina ma na życie na 2-3 miesiące? Toż to czysta głupota.

Ci młodzi, wykształceni, mający dobrą pracę ludzie, są finansowymi golasami. Tak naprawdę nie mają nic. Bo co im po szafach pełnych markowych ciuchów, butów, których nigdy nie nosili, nowoczesnych gadżetów czy drogich perfum? Czy ten cały „majątek”, który zgromadzili przyda im się w chwili, kiedy stracą pracę, kiedy będą chcieli kupić mieszkanie czy wyjechać na wakacje? Otóż nie.


Każdy z nich w dniu wypłaty dostawał finansowej głupawki. Widząc sporą kwotę na koncie nie myśleli o opłatach, kosztach życia, oszczędnościach. Gnali do sklepów, kupowali  ciuchy, elektronikę, perfumy i wydawali prawie wszystko co mieli. Bo przecież mam pieniądze to mogę szaleć. Przecież pieniądze są dziś to dlaczego ma ich nie być jutro? Niby wykształceni, ale finansowo analfabeci. Zero planów, zero finansowej inteligencji, żadnego solidnego przygotowania do planowania swoich wydatków.

Jak być powinno?


Każdy z nas, każda rodzina, powinna mieć solidnie zaplanowany swój miesięczny budżet domowy.  Każda złotówka powinna być zagospodarowana.  Tylko wtedy nic nas nie zaskoczy, nie zabraknie nam na podstawowe potrzeby, opłaty i zaciągnięte zobowiązania. Miesięczny budżet domowy to fundament rodzinnych wydatków. A jak wiadomo, bez solidnego fundamentu nie ma solidnej budowli.

Na pewno sobie pomyślisz, że łatwo powiedzieć a trudniej zrobić. A ja ci powiem, że takie planowanie to wcale nie taka trudna rzecz. Ja sam jakiś czas temu prowadziłem i planowałem budżet domowy. Po jakimś czasie z różnych powodów zaniechałem tego nawyku. A od kilku miesięcy znów przygotowuję nasz rodzinny budżet. Przyznam się szczerze, że przez te kilkanaście miesięcy kiedy nie miałem kontroli nad finansami mojej rodziny, czułem się paskudnie. Nie wiedziałem, gdzie i na co wydajemy pieniądze. Czasami na kilka dni przed wypłatą musieliśmy solidnie zaciskać pasa, żeby przetrwać. A dziś już wiem na co muszę a na co mogę wydać pieniądze w ciągu miesiąca. Mam pełną kontrolę nad swoim budżetem i czuję się o wiele pewniej, jeśli chodzi o finanse mojej rodziny.


Jak się zabrać do planowania domowych wydatków?


Planowanie budżetu domowego można rozpocząć co najmniej na dwa sposoby. Pierwszy z nich to zapisywanie w ciągu miesiąca każdego wydatku z podziałem na kilka kategorii. O ile jesteś sam lub też masz bardzo zdyscyplinowaną rodzinę, to możesz podejść do miesięcznego budżetu w ten sposób. Po miesiącu, w którym zapisujecie wszystkie wydatki musicie usiąść i zobaczyć, na co wydaliście wasze pieniądze i określić, gdzie wydaliście ich za dużo. Być może uda się ograniczyć niektóre wydatki a zaoszczędzoną sumę przeznaczyć na oszczędności lub odkładanie na jakiś szczególny cel.

Drugi sposób na planowanie domowego budżetu, ten, który sprawdził się w mojej rodzinie, to podejście do tematu od drugiej strony. W dniu w którym wpływają na konto wynagrodzenia męża czy też męża i żony, zapisujemy je, najlepiej w odpowiednio przygotowanym arkuszu Excel. Poza dochodami w arkusz wpisujemy również wszystkie, czekające nas w nadchodzącym miesiącu wydatki i zobowiązania. To daje nam jakiś obraz naszych wydatków oraz tego, ile zostanie nam „na życie”. A teraz z kwoty, która nam została musimy odjąć to co chcemy przeznaczyć na oszczędności. Nawet, gdyby to było tylko 5 zł to warto. Systematyczne odkładanie nawet niewielkiej kwoty pozwala na wyrobienie w sobie nawyku oszczędzania. Jeśli z każdy miesiącem będziemy odkładać coraz większą kwotę, to po jakimś czasie uzbieramy całkiem pokaźną sumkę.

Darmowa pomoc w planowaniu budżetu domowego.


Aby ułatwić wam nieco planowanie miesięcznego budżetu waszej rodziny, przygotowałem specjalny Kalkulator planowania miesięcznego budżetu domowego w formie pliku Excel. Wystarczy, że uzupełnicie lub usuniecie niepotrzebne wpisy w polach z niebieskim tłem a kalkulator sam pokaże wam, ile możecie wydawać na jedzenie każdego dnia. Dodatkowo podpowie wam, ile odłożycie, odkładając co miesiąc stałą kwotę.


Jak Zaplanować Swój Miesięczny Budżet Domowy
Wsparcie przy planowaniu miesięcznych wydatków.


Po lewej stronie kalkulatora mamy wydatki „stałe”. Są to raty kredytów, opłaty za mieszkanie, media, telefon czy Internet. Koszt te ponosimy stale, co miesiąc. Jedyne co może się zmieniać, to ich kwoty.

W prawej kolumnie, w pola z niebieskim tłem wpisujemy dochody gospodarstwa domowego, oraz wydatki, które planujemy, ale nie musimy ich realizować. Są to kwoty, które możemy przeznaczyć na ubrania, lekarstwa, papierosy, alkohol, książki, gazety i inne, nie ujęte w wykazie rzeczy. Na koniec trzeba jeszcze wpisać ile dni mamy w miesiącu, na który planujemy nasz domowy budżet i kalkulator podpowie nam, ile możemy wydawać każdego dnia na jedzenie. Jest to oczywiście kwota średnia. Może się zdarzyć, że jednego dnia wydamy mniej, innego więcej, ale będziemy wiedzieli, na ile możemy sobie pozwolić każdego dnia. Najlepiej jest np. wyciągnąć z banku kwotę odpowiadającą wydatkom na cały tydzień i trzymać ją w domu. Wtedy będziemy wiedzieli, jak zaplanować wydatki, żeby zmieścić się w możliwej do wydania kwocie pieniędzy.

Planowanie budżetu w cyklach miesięcznych to bardzo ważna rzeczy. Tylko w taki sposób możemy zapanować nad swoimi wydatkami, możemy uszczelnić niekontrolowany wypływ gotówki z naszego portfela i zacząć budować finansowe zabezpieczenie na „gorsze czasy”. Im więcej przeznaczymy na oszczędności, czyli budowanie naszej finansowej poduszki bezpieczeństwa, tym lepiej. Kwota, jaką powinniśmy trzymać na „czarną godzinę” powinna odpowiadać półrocznym a najlepiej rocznym wydatkom rodziny. Tylko wtedy będziemy mogli spać spokojnie.  W przygotowanym kalkulatorze znajdziesz pozycję, która podpowie ci, ile powinna wynosić twoja finansowa poduszka bezpieczeństwa i jak długo będziesz ją budował. Oczywiście czas ten może ulec zmianie jeśli masz już jakieś oszczędności lub jeśli od czasu do czasu wpadnie ci jakaś większa kwota, którą odłożysz.

Jeśli chcesz otrzymać zupełnie za darmo przygotowany przeze mnie kalkulator to wystarczy, że zapiszesz się na newsletter mojego bloga. Formularz do zapisu znajdziesz w prawej kolumnie, u samej góry. W wiadomości powitalnej otrzymasz link do kalkulatora, którego screen załączyłem do tego wpisu. Kalkulator ten możesz skopiować na kilka arkuszy Excela lub też utworzyć dowolną ilość jego kopii, dzięki czemu będziesz mógł zaplanować swoje wydatki nawet na cały rok.

Pomóż mi w ulepszaniu mojego bloga.


Jeśli masz jakieś uwagi do tego kalkulatora, uważasz że coś w nim źle działa lub czegoś brakuje, to napisz do mnie. Poprawię co trzeba i udostępnię poprawioną wersję tego kalkulatora. Mój adres mailowy znajdziesz na stronie O Mnie.

Jeśli masz znajomych, którzy nie radzą sobie z planowaniem comiesięcznych wydatków lub po prostu chcesz im pomóc w okiełznaniu domowych wydatków, to powiedz im o moim blogu i tym wpisie. Pozwól im zmienić finansową stronę życia i zacząć panować nad przepływem pieniędzy.

Na koniec chcę Ci podziękować za to, że czytasz mój blog, informujesz o jego istnieniu swoich znajomych i pomagasz im zmieniać ich finansową stronę życia na lepsze.




1 komentarz:

  1. Warto planować swój budżet domowy, gdyż jest to pierwszy, a zarazem największy krok w kierunku oszczędzania.

    Pozdrawiam, Bartłomiej z Confronter, http://confronter.pl

    OdpowiedzUsuń