poniedziałek, 26 stycznia 2015

Ile Kosztuje Odkurzenie Domu, Czyli Ile Prądu Zużywa Odkurzacz?

Ten wpis został poprawiony i przeniesiony na mój nowy blog. Znajdziesz go pod adresem:

http://www.sprawdzonewpraktyce.pl/2015/08/ile-energii-elektrycznej-zuzywa-odkurzacz-karcher-czyli-ile-kosztuje-odkurzanie-domu/









We wrześniu 2013 roku na moim drugim blogu http://MarekMika.blogspot.com opisałem odkurzacz, który można nazwać przemysłowym - WD 3.200 KÄRCHER. Jeśli chcesz przeczytać moje zdanie na temat tego odkurzacza, to zajrzyj na stronę: http://marekmika.blogspot.com/2013/09/budujesz-remontujesz-sprzatasz.html.

Odkurzacz w dalszym ciągu działa. Odkurzam nim dom, czasem garaż, samochód, generalnie wszystko, co muszę odkurzyć. Mogę nim również wydmuchać kurz z niedostępnych zakamarków. Tym razem postanowiłem sprawdzić, ile kosztuje mnie odkurzenie domu tym odkurzaczem.

Maksymalna moc pobierana przez odkurzacz to 1400W. To całkiem sporo, bo to 1,4 kW. Jeśli odkurzacz będzie pracował przez godzinę, to zużyje 1,4 kWh energii. Przy cenie 60 groszy za jedną kWh daje to 0,84 zł. 

A jak jest w rzeczywistości?


Pobór prądu przez odkurzacz zmierzyłem watomierzem, który kiedyś został kupiony w Lidlu. Nie jest to profesjonalny sprzęt, ale pozwala na miarodajne określenie ilości pobranego przez urządzenie prądu.

Watomierz, którego używam
Watomierz, którego używam

Tym prostym w obsłudze miernikiem mogę zmierzyć ile kWh pobrało urządzenie w określonym czasie, jaki prąd płynie przez watomierz, jaki maksymalny prąd płynął do urządzenia a nawet, po wpisaniu kosztu jednej kWh, urządzenie potrafi wyliczyć koszt zużytego prądu. 

Jeśli chciałbyś kupić takie sprytne i dość tanie urządzenie i sprawdzić ile energii elektrycznej zużywają urządzenia w Twoim domu, to ich ofertę i ceny możesz >>sprawdzić tutaj<<. 


Odkurzenie całego domu (130 m2) i dokonanie pomiarów zajęło mi 16 minut i 57 sekund. Zapewne są szybsi ode mnie.


W tym czasie:

  • Odkurzacz zużył 0,34 kWh energii elektrycznej
  • Prąd płynący przez odkurzacz w czasie pracy to 5,63 A
  • Maksymalny prąd, jaki pobierał odkurzacz to 5,956 A
  • Moc, jaka była pobierana przez odkurzacz w czasie pracy to 1223 W
  • Maksymalna moc pobierana przez odkurzacz to 1272,4 W

Wartości maksymalne pobieranego prądu a co za tym idzie, maksymalna moc pobierana przez urządzenie zostały zarejestrowane po włączeniu urządzenia i występowały tylko przez bardzo krótką chwilę. Związane jest to z tym, że silnik odkurzacza musi wystartować i osiągnąć optymalne parametry pracy.

Z tej obserwacji można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek. Częste wyłączanie i włączanie urządzenia powoduje znaczne zwiększenie zużycia przez nie prądu. Najlepiej jest włączyć odkurzacz, odkurzyć dom i wyłączyć go zaraz po zakończeniu odkurzania. Podobnie z resztą będzie z każdym urządzeniem w którym pracuje silnik elektryczny.

Pomiary dokonane wspomnianym miernikiem możesz zobaczyć na przygotowanym przeze mnie filmie.




No dobrze, ale ile kosztowało mnie odkurzenie domu? 


Aby wyliczyć koszt jednego, prawie 17-to minutowego cyklu pracy odkurzacza skorzystałem z kalkulatora, który opisałem już we wpisie dotyczącym kosztów pracy opiekacza/tostera. Kalkulator ten możesz otrzymać zupełnie za darmo, jeśli tylko zapiszesz się na newsletter mojego bloga.


Po wpisaniu zmierzonych wartości mocy, czasu pracy i kosztu jednej kWh do kalkulatora otrzymałem wynik obliczeń. Okazuje się, że odkurzenie domu kosztowało mnie 0,20 zł, czyli dwadzieścia groszy.

Koszt jednego odkurzenia domu odkurzaczem Karcher
Koszt jednego odkurzenia domu odkurzaczem Karcher





To niby niewiele, ale kwota może znacząco wzrosnąć, proporcjonalnie do ilości dni, kiedy będziemy odkurzać dom, albo mówiąc inaczej, im dłużej pracuje odkurzacz, tym więcej nas to kosztuje. 

Jeśli odkurzamy codziennie przez 15 minut, to co miesiąc odkurzacz dokłada nam do rachunku za energię elektryczną 6 zł. Rocznie odkurzanie może nas kosztować 72 zł. 

Nie myślcie sobie, ze namawiam was to porzucenia odkurzacza na rzecz miotły lub też zaprzestanie sprzątania. To nie mój cel. 

Jeśli chcecie oszczędzać energią elektryczną, to po pierwsze, pilnujcie, żeby urządzenia elektryczne były włączone tylko wtedy, kiedy z nich korzystamy, a po drugie, jeśli to możliwe i rozliczacie się z zakładem energetycznym w dwóch taryfach, to starajcie się korzystać z najbardziej prądożernych urządzeń w czasie, kiedy prąd kosztuje mnie. A różnica to 40% więc warto się trochę postarać.

Całkiem niedawno oglądałem program "Mega Sknery". Autorzy pokazują w nim Amerykanów, którzy oszczędzają na czym się da. Czasami mają absurdalne pomysły. Jeden z ostatnich odcinków przedstawiał kobietę, która korzystała z rozliczenia energii elektrycznej w dwóch taryfach. Tylko, że u nich prąd tańszy jest po północy. Więc wtedy prała, odkurzała, włączała zmywarkę a nawet, przy sztucznym oświetleniu, obcinała żywopłot. Da się, wystarczy chcieć.

Wiem, że może 6 zł miesięcznie to nie jest dużo, ale jeśli na odkurzaniu oszczędzimy złotówkę, na zmywaniu kolejne 5 zł a na praniu 10 zł miesięcznie, to nasze rachunki spadną i to znacznie. A oszczędności możemy wpłacić np. na darmowe i całkiem dobrze konto oszczędnościowe, z którego korzystam i które polecam. Ziarnko do ziarnka i zbierze się solidna miarka.

Jeśli nawet będziesz oszczędzał złotówkę dziennie, to w ciągu kilkunastu lub kilkudziesięciu lat zaoszczędzisz kilka ładnych tysięcy złotych. Z resztą pisałem już o tym >> tutaj <<.


Podsumowanie.


Po sprawdzeniu i policzeniu, że jedno odkurzanie kosztuje mnie 20 groszy, wiem już, ile kosztuje mnie sprzątanie w domu w ciągu miesiąca i całego roku. Wiem też, że w miarę możliwości muszę tą czynność wykonywać szybko i sprawnie a najlepiej jeszcze w godzinach, w których prąd kosztuje mniej. Wiem też, że w ciągu miesiąca odkurzacz dorzuca kilka złotych do rachunku za energię elektryczną. 

Sprzątać trzeba, bo mieszkanie w czystym domu to przyjemność, ale należy pamiętać, żeby nie zostawiać włączonego bezczynnie odkurzacza przez dłużysz czas i żeby nie wyłączać i włączać go co chwilę. Wtedy urządzenie zużywa więcej energii elektrycznej i szybciej się zużywa.

Wszystko co robisz, rób z głową i myśl o tym, że praca urządzeń elektrycznych sporo kosztuje. Rób wszystko, żeby w pełni wykorzystać ich możliwości i koszt ich pracy.





2 komentarze:

  1. Może i są drogie, ale za to są na prawdę wygodne. Dla mnie to już teraz najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa sprawa, nigdy się nad tym nie zastanawiałam, a faktycznie jest to przydatne. Chociaż nie wyobrażam sobie domu bez odkurzacza.

    OdpowiedzUsuń